Speciale prijs voor jonge hoornisten tijdens Klassiek Concours 2024

In 2024 combineert het Prinses Christina Concours de voorrondes van de concoursen Klassiek en Compositie. Met de landelijke campagne Maak Muziek! moedigt het PCC jonge muzikanten aan om zich van verschillende creatieve kanten te laten zien. Meedoen is belangrijker dan winnen: alle deelnemers krijgen de kans om op een professioneel podium op te treden voor publiek en ontvangen waardevolle feedback op hun spel van een professionele jury. Daarnaast maken zij kans op mooie prijzen.

Dit jaar is er bij het Klassiek Concours een speciale Hoornprijs te vergeven. Deze prijs heeft een waarde van 400 euro, te besteden aan een masterclass of zomercursus bij een favoriete hoornidool en gaat naar de hoornist, die de jury het meest weet te inspireren en overtuigen met zijn of haar spel. Op deze manier hoopt het PCC jonge koperblazers – in het bijzonder hoornisten – aan te moedigen om mee te doen aan het concours en zich niet uit het veld te laten slaan door de grote hoeveelheid deelnemende strijkers en pianisten.

Artistiek medewerker van het PCC Kirsten Jeurissen over deze prijs: “De hoorn is zeker niet het gemakkelijkst te bespelen instrument, maar de klank is zo mooi dat we niet te bescheiden moeten zijn om deze vol overtuiging te laten klinken.” Daarom stellen het PCC en het Nederlands Hoornistengenootschap deze prijs in 2024 gezamenlijk ter beschikking. Naast het te winnen geldbedrag zal er volgend seizoen ook een interview met de winnaar worden gepubliceerd in de Uijlenspieghel.”

Interview Thyra Buijs
Een jonge hoorniste die al vaker mee heeft gedaan aan het Klassiek Concours is de 15-jarige Thyra Buijs. Zij volgt lessen aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam en speelt in het Noordhollands Jeugdorkest. In 2021 won zij een Eervolle Vermelding tijdens de regionale selectieronde in Noord-Holland en dit jaar is zij van plan om opnieuw aan het concours deel te nemen.

Wanneer ben je begonnen met hoorn spelen?
Ik ben begonnen met hoorn spelen toen ik ongeveer 7 jaar was. Mijn moeder speelde in een orkest en ze organiseerden een Music4U cursus waarin je kennis leert maken met verschillende instrumenten. Op een avond mocht ik tussen de mensen van het grote orkest zitten terwijl ze repeteerden. Daarna mochten ik rondlopen en allerlei instrumenten uitproberen. Toen ik de hoorn probeerde kreeg ik er direct geluid uit en het klikte meteen. Aan het einde van de avond moest ik mijn twee voorkeursinstrumenten op een blaadje schrijven. Een vriendin wilde graag dat ik, net als haar, de klarinet op nummer één invulde, maar tegen haar zin in werd het toch de hoorn. Ik ben mijn lessen toen begonnen op een enkele Hans Hoyer hoorn.

Wat is je favoriete hoornstuk?
Ik heb zoveel favoriete hoornstukken. Ik vind het eerste hoornconcert van Richard Strauss een leuk stuk, omdat het lekker hoog gaat. Onlangs vroeg ik aan mijn docent of ik het concert mocht spelen, maar daar was hij nog niet zo zeker over. Ook vind ik het derde deel uit het derde hoornconcert van Mozart leuk. Dat is lekker vlotjes, ondanks dat ik meer van de langzame stukken ben. De Vocalise van Rachmaninoff is ook mooi, maar ja, dat is niet echt een “hoornstuk”, omdat deze oorspronkelijk voor zang is geschreven. Een stuk dat mij minder aanspreekt is Concertino no. 6 voor hoorn en piano van Julien Porret. Dat is zeker weten niet mijn favoriete hoornstuk.

Je speelt veel samen, wat vind je daar zo leuk aan?
Zelf vind ik het leukste aan samenspelen dat je de muziek nog meer kan vullen met klank. Als je een bepaald melodietje in je eentje speelt klinkt het toch veel leger dan met verschillende andere instrumenten erbij. Ook vind ik het fijn dat als je samenspeelt, je tijdens een concert niet in je eentje staat op het podium. Als je dan een foutje maakt, kan je het beter verstoppen in de muziek. En samen oefenen is veel gezelliger dan in je eentje.


Wat is je leukste muzikale herinnering?
Tijdens de coronaperiode organiseerde ons orkest een online quiz over muziek. Ik had net mijn HaFaBra B diploma gehaald, dus ik vond het niet zo moeilijk en won! De prijs was een mokkataart en werd door een van de orkestleden gebracht, de dag nadat ik mijn allereerste eigen hoorn had opgehaald.

Je hebt een paar keer meegedaan aan het Prinses Christina Concours. Wat heeft dat je opgeleverd?
Veel ervaring, voornamelijk podiumervaring. Maar ook op andere vlakken heb ik veel geleerd, want met de tips en feedback die ik van de professionele jury ontvang na mijn optreden, verbeter ik mijn spel steeds meer.

Waarom zouden andere hoornisten ook mee moeten doen aan het Prinses Christina Concours?
Hoorn is een instrument waarop je kan blijven leren. Je blijft maar ontdekken! Door het meedoen aan een concours als het PCC word je geholpen met het verder ontdekken van je instrument en je spel.

Wat is je muzikale droom voor de toekomst?
Ik zou heel graag een muziekschool willen oprichten voor letterlijk iedereen, met als belangrijkste doelgroep mensen met een verstandelijke beperking. Zij worden vrolijk van muziek. Met het orkest waar ik een tijdje geleden ben gestopt, bezochten we ongeveer elk half jaar Scorlewald, een inrichting voor mensen met een verstandelijke beperking in Schoorl. Zodra we met het orkest arriveerden, werden de bewoners altijd heel vrolijk. We speelden dan “Lang zal ze leven” want ja, er is altijd wel iemand jarig. In sommige stukken mochten degenen die zelf een instrument bespeelden ook meedoen. Daar werd zo goed op gereageerd dat ik dat in de toekomst vaker wil doen.

Inschrijven voor het Klassiek Concours 2024 is nog mogelijk tot en met 12 november.