In de serie “Wie maakt het mogelijk…?” spreken we de mensen achter de fondsen, bedrijven en instellingen die ons ondersteunen om zoveel mogelijk kinderen en jongeren een podium te geven en hen in aanraking te brengen met muziek. Waar houden zij zich mee bezig, wat zijn hun drijfveren en waarom steunen zij het Prinses Christina Concours? Deze keer vertelt Frits Gompen van de Stichting Plas en Plus over hun bijdrage aan de PCC Academy, ons nazorg- en talentontwikkelingstraject.
‘Stichting Plas en Plus is een algemene goede doelenstichting die zich in het bijzonder richt op het ondersteunen van jong talent in de klassieke muziek. We ondersteunen de jongeren met financiële middelen, maar ook ondersteuning met raad en daad, zoals het creëren van een podium (bijvoorbeeld de organisatie van huisconcerten), het beschikbaar stellen van kennis op het gebied van marketing, financiën, carrièremanagement etc. Daarnaast stellen we instrumenten beschikbaar en nog veel meer.’
‘Bij de Stichting Plas en Plus vinden we dat cultuur een stukje cement is van (iedere) beschaving. Zeker in deze tijd van splitsende individualiteit is het een onmisbaar sociaal bindmiddel. Cultuur heeft vaak een belangrijke voortrekkersrol. Wij denken dat de overheid zich vooral zou moeten richten op educatie en de juiste voorwaarden scheppen (faciliteren en structureren). Daarnaast zouden ze die weinig lucratieve voortrekkersrol moeten stimuleren! Private financiering – je eigen broek ophouden – is de basis. Het liefst aangevuld met subsidiëring zoals hierboven besproken’.
‘Voor ons is het belangrijk dat de volgende generatie ook cultuurmakers en –liefhebbers zijn. Educatie is daarom leidend. Alle activiteiten van het Prinses Christina Concours komen dan in beeld volgens ons. Zo is de PCC Academy, waarin kennis aan de prijswinnaars wordt geboden op het gebied van podiumpresentatie, marketing en carrièremanagement, heel belangrijk. Het vakonderwijs neemt dat helaas niet altijd voldoende serieus. Een uurtje relatiemanagement doet soms veel meer dan dat uur extra studeren! Elk jaar organiseren wij o.a. een tuinconcert waarvan de opbrengst regelmatig gedoneerd wordt aan het Prinses Christina Concours. We ondersteunen hen, omdat zij zich inzetten voor waarden die voor ons als stichting ook belangrijk zijn’.
‘Zelf bezoek ik meerdere evenementen van het Prinses Christina Concours. Onder andere gebruikelijk een regioconcours (minimaal de finale, maar vaak ook de voorrondes) en de Nationale Finale en Halve Finale. Die halve finale is voor mij de mooiste dag met een breed overzicht. In De Nieuwe Kerk – waar prijswinnaars van de concoursen optreden – kwam ik pre-corona regelmatig. Het niveau van de jonge musici is onvoorstelbaar hoog. Technisch, maar ook muzikaal.’ Een tip voor het Prinses Christina Concours: Kijk nog eens goed naar de toegankelijkheid en de structuur van de website. Diverse media blijven meenemen en niet alleen op sociale media vertrouwen, het is een instabiele wereld! Of er nog plek is voor online varianten van de concoursen na de pandemie weet ik niet. Dat zou je aan de participanten moeten vragen. Het gaat primair om hun belang. Ik denk dat het spelen voor een volle zaal belangrijk is. Echter, als het niet altijd mogelijk is om de zaal te vullen, zou een online vorm misschien voldoende kunnen zijn’.
Foto: Enzo Kok (MajankaFotografie). Oud-prijswinnaar (Klassiek Concours 2019) Enzo is onderdeel van het Van Gogh Trio, het trio dat dit jaar op het tuinconcert speelde via de Stichting Plas en Plus.