Jurylid - Componist

Peter Vigh

Instrument en/of ander beroep:
Saxofonist en componist

Mijn huidige werkzaamheden bestaan uit: 
Het Berlage Saxophone Quartet is mijn vaste ensemble en daarnaast componeer ik voor allerlei musici en ensembles, bijvoorbeeld voor het Dudok Quartet, Cello Octet Amsterdam en Cappella Amsterdam. Mensen vragen mij vaak of ik nu meer componist of meer saxofonist ben, maar in de praktijk is dat het echt fifty-fifty is. Erg leuk is het als componeren en saxofoon spelen samenvallen in een project, zoals bij het oratorium dat maakte geïnspireerd door een boek van Jan Brokken of de familievoorstelling De Familie Sax die ik momenteel componeer.

Wat mij bijgebleven is van het deelnemen aan een concours:
Ik was verrast dat zoiets bestond: Een wedstrijd voor muziek. Ik kende wedstrijden meer van tennissen en voetballen. Maar het bleek een hele leuke uitdaging om zoveel mogelijk puntjes op de i te zetten en de muziek die ik maakte te delen met hele goede musici die ik tot dan toe nog nooit had ontmoet. Dat was super inspirerend.

Ik haal mijn inspiratie uit: 
Dingen die mij verwonderen en fascineren. Dat kan een klank zijn of een bepaalde muzikale energie. Maar vaak is het ook een buitenmuzikale inspiratiebron: Een natuurfenomeen, een systeem, een kleurschakering of een spannende tekst.

Het gekste dat ik heb meegemaakt tijdens mijn carrière als componist is:
In een compositie voor gemengd koor bedacht ik dat de zangeressen noeste arbeid op het platteland moesten gaan verklanken. Een groep van zes zangeressen kreeg allemaal een bundeltje graan dat ze op enkele momenten moesten schudden. Ik had thuis uit drie soorten graan de mooiste klinkende graansoort uitgezocht. Op de eerste repetitie pakte het prachtig uit, de combinatie van hoe het eruit zag en hoe het ruisen van het graan klonk nam je fantasie even mee naar een graanakker. Echter kwam er na afloop één zangeres naar me toe met de mededeling dat ze door haar astmatische klachten last had van de stof die vrijkwam. Zo was het onmogelijk voor haar het concert te zingen. Daardoor stond ik een dag later in de Action en schudde ik aan alle kunstgras planten die te koop waren, op zoek naar het best klinkende alternatief. Gelukkig leverde dat uiteindelijk ook een mooi resultaat op.

Mijn geheime tip voor alle deelnemers is:
Zet je telefoon uit. (En als die uit is of al uit was: Besteed aandacht aan passages waar je niet uitkomt, maar blijf er niet te lang bij hangen, vaak geeft een passage waar je je energie en ideeën in kwijt kan een oplossing voor de moeilijke lege plek.)