Hoe bereiden de finalisten van het klassiek concours zich voor op de finale in september, die vanwege corona anders zal zijn dan gewoonlijk? Iris van Nuland (18 jaar, viool) vertelt over haar tactiek, uitdagende repertoire en deelt haar enthousiasme over de aangepaste opzet.
Waarom besloot je je in te schrijven voor het concours?
‘Een concours in het algemeen is altijd heel fijn om aan mee te doen, want ook al win je geen prijs, je hebt toch al de hele weg er naartoe gewonnen; de voorbereiding, een stuk tot in de puntjes uitwerken, echt naar een datum toe werken en het dan ook uitvoeren. Dat is waar je het meeste van leert. En als je dan een prijs wint is dat natuurlijk altijd leuk, maar bij het PCC is dat toch extra speciaal omdat je naast je officieel gewonnen prijs altijd ook nog wordt uitgenodigd voor allerlei concerten. En van die concerten leer je het meest en doe je de meeste ervaring op. De betrokkenheid bij elke kandidaat is wat het PCC zo bijzonder maakt en daarom besloot ik ook om me (nog een keer) in te schrijven!’
Hoe heb je je deelname aan het concours tot nu toe ervaren?
‘Heel positief. Het was in regio Zuid1, waar ik dit jaar mee deed, erg anders door corona. Maar de organisatie heeft dit super goed opgelost door er een online concours van te maken. Dat is natuurlijk anders dan normaal, maar ik ben heel blij dat het überhaupt door kon gaan op die manier. Daarnaast is het altijd heel goed geregeld, heel geordend, bij het PCC en dus word je altijd op de hoogte gehouden. Dat was nu met corona natuurlijk heel belangrijk omdat er heel vaak nieuwe maatregelen bij kwamen.’
Is er iets in het bijzonder wat je is bijgebleven?
‘Ik vond de bekendmaking van de jury van de prijzen heel erg bijzonder en dat zal ik niet snel vergeten. Het werd me namelijk via een Zoom-meeting verteld dat ik de 1e prijs had gewonnen in de regionale finale. Ik dacht dat ik gewoon een jury-gesprek zou hebben met een jurylid maar toen zat opeens Alexander Buskermolen, de directeur van het PCC, ook bij die Zoom-meeting. Ik was natuurlijk heel erg verrast en dat maakte de prijs nog specialer.’
Welk repertoire speel je tijdens de finale en waarom heb je hiervoor gekozen?
‘Ik ga in de finale uit de 2e solo Sonate van Eugene Ysaye het 1e, 2e en 4e deel spelen. Dit werk vind ik persoonlijk heel bijzonder, niet heel veel mensen zullen het kennen omdat het een vrij onbekende componist is, maar dat is ook een van de redenen waarom ik voor dit stuk heb gekozen. Het is echt een meesterwerk en zou daarom veel meer waardering moeten krijgen!
Een andere reden waarom ik dit stuk heb gekozen is omdat het door Ysaye heel vrij geschreven is. Er zijn dan ook heel veel verschillende interpretaties van het stuk en ik vind het heel fijn om mijn eigen visie daar helemaal op los te laten. Het stuk is misschien best lastig te begrijpen als je het voor de eerste keer hoort, maar daarom wil ik het zo vertellend mogelijk spelen. Wat dit stuk een uitdaging maakt is, naast dat het technisch vrij pittig is, dat elk deel een heel ander karakter heeft. Van een motortje, tot mysterieus en dromerig, naar echt woedend. Om al die sferen in 10 minuten helemaal neer te zetten is best een uitdaging. Maar ook daarom heb ik voor dit stuk gekozen, ik hou er wel van om mezelf uit te dagen!’
Hoe kijk je aan tegen de finale?
‘Dit jaar is de finale heel anders, door de uitbraak van het coronavirus, omdat er nu natuurlijk veel minder mensen in de zaal mogen zitten. Maar om de finale toch zo breed mogelijk te laten zien gaan ze iedere kandidaat met geluids- en filmapparatuur opnemen en later openbaar maken. Het is natuurlijk jammer dat maar zo weinig mensen het live kunnen horen, maar zolang er publiek is en ik in een mooie ruimte speel voelt het toch als een heel volwaardig concert. Dan maakt het niet uit of er 5 of 500 mensen zitten. Daarom denk ik ook niet dat ik meer of minder zenuwachtig zal zijn. De camera’s maken het wel wat anders, maar het is heel handig om een hele goede opname van mezelf te hebben, voor bijvoorbeeld audities. En daarnaast is het natuurlijk ook heel gaaf om zo professioneel te worden opgenomen. Ik kan nu al niet wachten om het te zien!’
Hoe bereid je je voor op de finale?
‘Het belangrijkste wat ik voor mijn gevoel kan doen voor de finale is om er echt in te gaan alsof het een concert is en geen wedstrijd. Ik ben heel blij met hoe het resultaat is geworden in dit stuk en ik heb nog een maand om het helemaal te perfectioneren, dus ik heb heel veel zin om dan het eindresultaat aan iedereen te laten horen. Verder probeer ik nu lekker vakantie te houden, zodat ik ook uitgerust aan die oefen-eindsprint kan beginnen haha.’
Foto’s: MajankaFotografie