Aftrap PCC Academy op 14 november

Op 14 november trapten we de eerste bijeenkomst van onze gloednieuwe PCC Academy af. Directeur Alexander Buskermolen ging in gesprek met pianist, duizendpoot én oud-prijswinnaar Christiaan Kuyvenhoven. 

Tijdens de livestream vertelde Christiaan over zijn leven als middelbare scholier en conservatoriumstudent. Hij vertelt hoe hij omging met druk – bijvoorbeeld in aanloop naar zijn deelname aan het Prinses Christina Concours en het Liszt Concours. En hij vertelt over de belangrijke keuzemomenten in zijn leven. Zo inspireert hij als oud-winnaar van het Prinses Christina Klassiek Concours een nieuwe generatie prijswinnaars.

Kijk hieronder de livestream terug:

 

Over de Prinses Christina Concours Academy 

Prijswinnaars van onze concoursen doen mee aan onze nieuwe Prinses Christina Concours Academy (PCC Academy). Tijdens de Academy krijgen de jonge laureaten van ons alle handvatten om je te ontwikkelen tot een creatief, ondernemend en succesvolle muzikant. We zorgen voor workshops over verbale vaardigheden, podium- en presentatietechnieken, digitale profilering en veel, veel meer.

Extra vraag & antwoord met Christiaan Kuyvenhoven 

Tijdens de uitzending konden de deelnemers aan de PCC Academy vragen stellen die Christiaan dan zou beantwoorden. Helaas zijn niet alle vragen aan bod gekomen. Hieronder vind je de vragen die niet live in de uitzending gesteld zijn. Christiaan heeft ze voor jullie alsnog beantwoord!

  • Wat vind je het allerbelangrijkst in de uitvoering van een muziekstuk?
    Dat het met spontaniteit en inspiratie uitgevoerd wordt. Als luisteraar wil ik voelen wat je speelt.
  • Hoe lang studeerde je op een dag toen je nog op de middelbare school zat?
    4 of 5 uur per dag
  • In which way had our practice routine changed during the years?
    My practice routine has become more organized. I divide my time in practicing pieces I have to perform, pieces I want to learn, and music I want to have fun with or want to explore. The biggest challenge is to focus on one thing at the time.
  • Is het moeilijk om voldoende te verdienen met muziek?
    Dat is een behoorlijk uitdaging inderdaad, maar het ligt er ook aan wat je doet. Voor uitvoerders kunnen er grote verschillen zijn tussen solisten, dirigenten en ensemblespelers. Het is in het algemeen belangrijk dat je onderscheidend bent, een goed netwerk om je heen hebt, en continu aan je bekendheid werkt. Daarnaast moet je natuurlijk erg goed zijn in wat je doet.
  • Wat doet studeren in het buitenland voor je carrière? Is dat juist goed om veel ervaring op te doen, of raak je kansen en contacten kwijt?
    Het belangrijkste is denk ik dat je studeert op een plek en bij docenten waar jij veel van denkt te kunnen leren. Studeren in het buitenland kan ook heel goed zijn om je horizon te verbreden. Je raakt in contact met musici die een andere achtergrond hebben, andere vaardigheden, of andere opvattingen. Als je aan een groot gerenommeerd instituut afstudeer kan dat goed zijn voor je cv. En je zult er altijd veel ervaring mee opdoen en nieuwe kansen en contacten uit halen.
  • Wat zijn je favoriete studietechnieken in aanloop naar een optreden of concours?
    Slapen 😉 Maar dat is serieus een belangrijk onderdeel van de voorbereiding. Veel rusten, goed eten, en effectief studeren. Niet te veel, niet te weinig.
  •  Waar ben je gaan studeren?
    Ik heb in Enschede gestudeerd en van jongs af aan elke zomer in het buitenland gestudeerd. In New York en Kiev.
  • Speel je ook wel eens stukken die buiten je comfort zone liggen, zoals bijvoorbeeld jazz?
    Jazeker. Vooral in het theaterstuk dat ik nu speel met Hans Dagelet en Esther Apituley zitten veel dingen die ik zelf niet zou kiezen. Verder speel ik heel af en toe jazz of popmuziek thuis voor de lol.
  • Wie is je favoriete componist?
    Beethoven, Liszt, Rachmaninov, Poulenc.
  • Hoe hou je interesse tijdens het studeren, en vooral tijdens deze chaotische tijd?
    Er is altijd weer een nieuw stuk om te ontdekken, dus dat stopt nooit. In deze rare tijd is het vooral belangrijk om de moed niet te verliezen, en rustig te blijven. Muziek maakt de mens al eeuwen en eeuwen, dus dat komt wel goed.
  • Hoe kan ik meer emotie in mijn spel krijgen?
    Probeer de muziek die je speelt eens te zingen. Zing het voluit en volg de dynamiek die er staat. Je kunt ook op de muziek gaan dansen om te ervaren wat je bij het stuk voelt. Waarschijnlijk zul je dit een beetje raar of eng vinden om te doen, of zul je je er voor schamen, maar dat heel belangrijk om te overwinnen. Emotie kun je alleen in je spel krijgen als je die durft te laten zien en voelen.
  • Hoe ben je bij de radio terecht gekomen?
    Eigenlijk per ongeluk. Ik ben er voor gevraagd.
  • Hebben jullie als radiopresentatoren ook invloed op de afspeellijst?
    Jazeker. Redacteuren bereiden een speellijst voor, maar ik vind het heel leuk om ter plekke dingen in te voegen. Want vaak gebeurt er iets, of krijg je een reactie van een luisteraar waar je een mooi stuk bij kunt draaien en dan doe ik dat.
  • Heb je vaak last van podiumangst en hoe ga je daar dan mee om?
    Spanning is er altijd, want je moet iets gaan doen voor publiek. Hoe ervaren je ook bent, dat blijft zo. Maar je kunt er beter mee om leren gaan door te mediteren. Dat vraagt om oefening. Met meditatie leer je alle onnodige gedachtes uit te schakelen en je te focussen op de taak die voor je ligt.
  • Hoe bereid je je het beste voor op een concours?
    Door ruim op tijd te beginnen met het leren van je stukken, deze een aantal keer uit te voeren, en geen andere dingen te doen dan te focussen op je concoursoptreden in de week van het concours.