Academyweekend 2023 een succes

Het PCC Academyweekend 2023 was een succes. In Arnhem vulde het Stayokay hostel zich met  prijswinnaars tussen de 12 en 22 jaar oud. Van vrijdag tot en met zondag volgden ze workshops, bezochten ze een voorstelling, maakten ze de kantine onveilig, maar werkten ze bovenal aan ‘The Perfect Pitch’.

De rode draad gedurende het gehele weekend: werk in een klein groepje aan een (nieuw) muzikaal product en presenteer dat vervolgens aan een driekoppige jury, bestaande uit commercieel directeur Mark van der Burgt, marketingmanager Elke Schroevers en oud prijswinnaar en cultureel ondernemer Merel Vercammen. De winnaars werden beloond met een startbedrag om het idee verder uit te werken en ook echt van de grond te krijgen. Alle workshops die de Academisten volgden, droegen bij aan een goede voorbereiding van de uiteindelijke pitch. Onder andere de volgende onderwerpen kwamen aan bod: ‘Hoe presenteer je jezelf’ en ‘Creatief antwoorden tijdens interviews’. Workshopleider Michelle Lynne gaf een workshop ‘Your art as a business’. Op de gangen, aan de tafels en in de slaapkamers van het hostel werd er elke dag hard gewerkt aan de uitwerking.

Qi 

Om te laten zien dat er meer is dan het traditioneel musiceren en dat er ook andere wegen te bewandelen zijn, werd zaterdagavond het Stadstheater van Arnhem bezocht. Daar speelde de multidisciplinaire voorstelling “Qi”, wat adem of levensenergie betekent. Een stuk waarin hiphop-dansvormen gemixt werden met klassieke muziek. Of zoals Ruben Chi, maker van de voorstelling, tijdens zijn lezing ’s middags tegen de Academisten zei: “De harmonie van de tegenstelling”. Verder vertelde de hiphop choreograaf over het belang van community art en de manieren waarop onze deelnemers daarmee aan de slag zouden kunnen gaan. Een strijkkwartet van Phion speelde niet alleen de muziek, maar was volledig betrokken bij de staging en de scenes op het podium en de dansers dansten zonder beat. Geen standaard voorstelling dus! Dit inspireerde de deelnemers zichtbaar en op weg naar de bushalte werd deze nieuwe ervaring uitgebreid besproken.

Twee winnaars

Op zondag steeg de spanning toen de presentaties dichterbij kwamen. Door naderend noodweer werd het programma vervroegd en startten de pitches eerder, zodat niemand noodgedwongen nog een extra nachtje in het hostel zou hoeven logeren. Vanwege de grote leeftijdsverschillen waren er dit weekend twee groepen: groep 1 werd gevormd door de jongeren van 12 t/m 16 jaar en groep 2 door de oudere jeugd van 17 +. De workshopleiders, juryleden, medewerkers van het Prinses Christina Concours en de jongeren zelf luisterden ademloos naar alle originele ideeën die vol overtuiging gepresenteerd werden. Van een internationale kaart voor het vervoeren van instrumenten in de cabine van het vliegtuig, tot (online) lespakketten voor kansarme jongeren in Afrika.

De winnaars uit groep 1 werden beloond met een bedrag van E500,- voor een idee dat dichterbij huis lag: omdat ze zelf vaker op straat spelen, was het Marjolein en Elewout opgevallen hoe slecht de omstandigheden voor straatmuzikanten zijn, terwijl ouderen in verzorgingstehuizen tegelijkertijd nog amper kunnen genieten van live muziek. Daarom presenteerden ze een voorstel om deze twee groepen samen te brengen. Zij krijgen binnenkort nog een uur online advies van de jury en gaan hierna het idee verder uitwerken.

Omdat voor- en tegenstanders van klimaatregels zo mijlenver uit elkaar staan, bedachten Luna, Emma, Anna en Vera een manier om hen bij elkaar te brengen: Muziek verbindt. Daarom willen ze kinderen en jongeren -juist diegenen die geen stem in het debat hebben- wél een stem geven tijdens een Klimaat-muziekdag. Een groot galaconcert in de avond creëert een gelegenheid om eens informeel met elkaar in gesprek te gaan – en tot elkaar te komen – in een muzikale omgeving. Daarom bedachten ze Het KidsClimateConcert. Koningin Maxima wordt trouwens uitgenodigd om ambassadeur te worden! Omdat deze groep over alle aspecten had nagedacht, van de opzet tot de financiën en de marketing, wonnen zij een startbedrag van E1000,- dat volgens de jury het beste ingezet kan worden voor een promotiefilm.

Samen 

Na het weekend overheerste een tevreden gevoel bij de deelnemers. Een van de jongeren zei: “De Pitch opdracht was een rode draad door het weekend heen. Ik had niet verwacht dat we zoveel zelf konden bepalen en dat ik – naast het toepassen van de tips over mijn eigen presentatie – zo goed heb geleerd om in een groep met anderen samen te werken”.