Jurylid -

Nicole Fiselier

Nicole Fiselier is zangeres. Ze neemt dit jaar plaats in de jury van het concours in Groningen.

Welke studie(s) heb je gedaan? Codarts (Rotterdam) en veel privélessen en masterclasses in binnen- en buitenland.


Wat zijn je huidige werkzaamheden? 
Ik werk als solist bij koren en operagezelschappen. Ik zing in verschillende professionele koren, waaronder het koor van de Nationale Opera. Daarnaast geef ik zanglessen in mijn zangstudio in Rotterdam.


Wat zijn je hobby’s? 
Klimmen, escape rooms, koken en tango dansen.


Kun je iets vertellen over je hoogtepunt op muzikaal gebied? 
Twee jaar geleden trad ik op in Japan als solist in de opera ‘La Canterina’ van Haydn met het gezelschap La Petite Bande.

Om het stuk te kunnen uit te voeren met zulke specialisten was een geweldige belevenis. Daarnaast waren Japan zelf en de gigantische zaal waarin we optraden ook indrukwekkende ervaringen.


Wat was je leukste samenwerking? 
Ik hou ervan als ik korte intensieve projecten mag doen met vrienden. Een samenwerking die ik erg leuk vond was met cellist Karel Bredenhorst. Een paar jaar geleden nodigde Karel mij uit op zijn kamermuziekfestival in Cervo. In zes dagen tijd studeerden we met een vers gevormd ensemble repertoire voor vier concerten in en voerden het meteen ook uit. Een snelkookpan, maar wel erg tof en gezellig.

 

Wat is het gekste wat je ooit hebt meegemaakt tijdens een concert? Oef, er gebeuren heel vaak grappige en gekke dingen op het toneel, zeker in de opera.

Bij de laatste voorstelling van een reeks worden vaak grapjes uitgehaald door collega’s en technici.

Ik denk dat de leukste ervaring bij de buitenvoorstelling van Opera Nijetrijne was. Daar hadden mijn collega’s de kano waarmee ik razendsnel weg moest roeien verzwaard met volle frisdrankflessen. Ik zag dat pas op het moment dat ik er tijdens de voorstelling in stapte om te vertrekken van de scene. Het was hard werken voor mij om op tijd weg te komen 🙂

 

Wat zijn je aandachtspunten tijdens het jureren? Natuurlijk zijn aspecten als techniek, zuiverheid en stijlgevoel belangrijk.

Maar ik vind het allerbelangrijkste dat ik wordt geraakt. Als zanger hebben we meestal een tekst waar we op zingen en dat kan helpen om de luisteraar mee te nemen.

Maar ook van een instrumentalist verwacht ik een boeiend verhaal.

 

Heb je een tip voor de deelnemers aan het concours? Blijf bij jezelf. Je hebt hier hard naar toe gewerkt. Nu is het een kwestie van loslaten en musiceren. Geniet!