Jurylid -

Cora Burggraaf

Cora Burggraaf is mezzosopraan

Andere interesses/activiteiten/sport: literatuur, theater, plantjes, hardlopen

Huidige werkzaamheden: De laatste jaren onderzoekt Burggraaf ook haar theatrale kant en initieerde ze een aantal bijzondere projecten. Bijvoorbeeld een solo-voorstelling met gezongen en gesproken teksten over Ophelia bij OT Rotterdam; Kurt Weills Sieben Todsünden, in combinatie met nieuwe teksten (o.a. Griet op de Beeck en Bas Heijne) over de nieuwe doodzonden van onze tijd; The Roaring Twenties met rietkwintet Calefax, waar muziek, theater en show samenkomen; En The Music is Present waarin ze liederen als presentjes weggeeft aan de persoon die tegenover haar zit, heel dichtbij en persoonlijk. In de zomer van 2018 maakte ze voor Theaterfestival Boulevard de solovoorstelling Miroir de peine et d’amour met muziek van Hendrik Andriessen en een zelfgeschreven monoloog.

Wat was voor jou een muzikaal hoogtepunt? Er waren er velen, maar de keer dat ik Hänsel und Gretel deed bij Welsh National Opera kwam alles bij elkaar. Een geweldige productie, fijne cast, goede dirigent, heel veel lol tijdens de repetities en voorstellingen en we sang our hearts out. Heerlijk.

Mijn leukste muzikale samenwerking was met het Calefax rietkwintet, het geweldige programma The Roaring Twenties – ze spelen geweldig en één van hen is nu mijn man :-))

Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt tijdens/rondom een concert Hmmm, er gebeurt gelukkig wel vaker iets raars, maar in september deed ik een kinderconcert op een warme dag en vóór het podium was een ondiepe vijver. Tijdens het laatste lied kwam een peutertje steeds dichterbij en ik zag het kind zo het water in glijden – gelukkig sprong haar moeder er meteen achteraan en haar het kind al gauw weer boven water, maar vervolgens kon ze er door de glibberige bodem niet meer zonder hulp uitkomen met het kind in haar armen. Met vereende krachten van het publiek werden moeder en kind weer op het droge gebracht. Een opluchting, en ook een bizar einde aan het concert!

Waar let ik op tijdens het jureren Overtuiging, authenticiteit, integriteit, gemak, plezier, potentie.

Wat was jouw meest bijzondere muzikale moment? La voix humaine van Poulenc, met het Rotterdams Philharmonisch en Yannick Nézet-Sequin. Zo’n ontroerende voorstelling, de musici van het orkest spreken me nog steeds met enige regelmaat op aan.

Dit wil ik deelnemers aan het concours graag meegeven Blijf een leven lang nieuwsgierig, open en mild (naar jezelf en naar anderen). Dan komt het wel goed; wat het leven je ook zal brengen.