Jurylid -

Bianca Bongers

Bianca Bongers is celliste en componiste. Hieronder kun je meer lezen over Bianca.

Welke studie(s) heb je gedaan?
Ik heb cello gestudeerd aan het Fontys Conservatorium in Tilburg bij Monique Heidema, waar ik in 2014 mijn master haalde. Dit combineerde ik met compositielessen, waarna ik in 2017 afstudeerde in de master compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Wim Henderickx en Luc van Hove.

Wat zijn je huidige werkzaamheden?
Sinds 4,5 jaar geef ik celloles op de Hart Muziekschool in Haarlem aan zowel beginnende als gevorderde leerlingen. Samen met een pianist bereiden we regelmatig mooie stukken voor om voor te spelen aan publiek. Zelf heb ik veel concerten gegeven, het liefste met hedendaagse- en barokmuziek. Op het moment componeer ik veel in opdracht van festivals en ensembles. Daarvoor reis ik vaak naar het buitenland zoals naar Duitsland, België en laatst zelfs naar Zuid-Korea. Ook heb ik een paar stukken voor mijzelf op cello geschreven. Soms word ik gevraagd die op een concert te spelen, dat is heel leuk om te doen!

Wat zijn je hobby’s?
Sterrenkijken (met mijn eigen telescoop!), schaatsen, koken en nieuwe recepten uitproberen, architectuur en zingen.

Wat was je hoogtepunt op muzikaal gebied?
Een van mijn mooiste concertervaringen is denk ik wel het spelen op het 75e verjaardagsconcert van mijn toenmalig compositiedocent Daan Manneke. Ik speelde o.a. twee solostukken van hem. De kerk was tot de nok toe gevuld en ik kon de muziek ten volste tot uitdrukking brengen. Spelen in aanwezigheid van de componist zelf, geeft mij altijd een extra sterke motivatie. Dat is echt iets bijzonders!

Wat was je leukste samenwerking?
Het ensemble waarmee ik iedere dag wel een concert zou willen geven was het NJO Musica Globus Ensemble o.l.v. Miloš Valent (Holland Baroque Society). We speelden barok- en wereldmuziek met een barokstok, darmsnaren en zonder cellopunt. De muziek was prachtig en zo energiek! Vaak improviseerde we over een baslijn heen, net als in die tijd veel gebeurde. Als componiste zijn mijn meest bijzondere samenwerkingen misschien wel die met mijn beste vrienden, voor wie ik solostukken schreef voor saxofoon, marimba en accordeon.

Wat zijn je aandachtspunten tijdens het jureren?
De muzikale spanningsboog, beheersing van het instrument en de manier van voordragen aan het publiek.

Heb je een tip voor de deelnemers aan het concours?
Bereid je goed voor door veel voor anderen voor te spelen. Ook als er niemand luistert, kan je je voorstellen dat je voor publiek speelt door te oefenen met oplopen, klaar te gaan zitten/staan en in één keer je stukken achter elkaar te spelen. Zodra je vervolgens op het podium staat, voelt de situatie al vertrouwd aan en hoef je alleen nog maar muziek te maken!